„ŽIVIMO JEDNI SA DRUGIMA, A NE JEDNI PORED DRUGIH“

Priboj, mart 2025. godine

U Priboju je održan Okrugli sto pod nazivom „Različitost nas ujedinjuje i spaja“ koji je deo projekta pod istim nazivom, koji udruženje „Razvojno kulturno edukativni centar NatAna“ sprovodi uz podršku Kabineta ministra za pomirenje, regionalnu saradnju i društvenu stabilnost.

Učesnici Okruglog stola bili su: predstavnik Kabineta ministra, direktorka Zavičajnog muzeja Priboj, direktorka Gimnazije Priboj, direktor Mašinsko-elektrotehničke škole Priboj, predstavnik Srpske pravoslavne crkve, predstavnik Islamske verske zajednice, koji su u isto vreme i veroučitelji, profesori Građanskog prava i koordinatori Učeničkih parlamenata u srednjim školama u Priboju, koordinator Kancelarije za mlade i učenici, učesnici projekta.

Realizacija okruglog stola

Okrugli sto je bila prilika da predstavnici republičkih i lokalnih institucija koji na posredan ili neposredan način rade sa maldima, razmene iskustva i mišljenja o tome kako je živeti u Priboju kao jednoj multikulturalnoj sredini, šta treba uraditi da bi se odnosi među različitim kulturama unapredili.

Okrugli sto je bila prilika i da se analiziraju odgovori koji su dobijeni ispitivanjima među učenicima, a koja su sprovedena u prethodnim fazama projekta.

Svi učesnici Okruglog stola složili su se da se u Priboju kao multikulturalnoj sredini živi u miru i slozi da pojedinačni incidenti ne mogu da naruše tu harmoniju.

Predstavnica Ministarstva rekla je da su ovakvi i slični projekti vrlo značajni društvenoj zajednici u cilju učvršćivanja saradnje, međusobnog razumevanja i pomirenja, te negovanja multikulturalnsoti i da će Ministarstvo u tom cilju raspisivati konkurse i ove godine, namenjene kako udruženjima građana, tako i institucijama u okviru lokalne samouprave.

„Ovo je bila prilika da vidimo da svi razmišljamo na isti način, da su stanovnici Priboja u prednosti jer imaju priliku da se svakodnevno upoznaju sa drugim kulturama. Kad nešto ne znamo, onda se stvara pogodno tle za mnoge manipulacije i streotipe. Mi smo okupili neke od državnih i loklanih institucija koje rade sa mladima i njihovi predstavnici su dali svoje viđenje Priboja kao multukulturalne sredine. Jedan od glavnih zaključaka jeste da treba da živimo jedni sa drugima, a ne jedni pored drugih“, rekla je Natalija Bukvić, koordinatorka projekta.

Jedni od najvažnijih faktora građenja dobrih multikulturalnih odnosa jesu i verske zajednice, odnosno veroučitelji koji rade sa mladima.

„Neophodno je da sarađujemo. Grupacije kao što su verske zajednice ili grupacije po nacionalnoj osnovi treba da imaju za cilj da se promoviše nešto što je dobro, korisno svim ljudima, a ne samo određenoj skupini. Treba da drugoga gledamo kao svoga bližnjeg, a mi to u Priboju znamo, živimo jedni sa drugima, razumemo jedni druge“- dodao je efendija Hamzić, veroučitelj, kao i da su svi ljudi stvoreni od Boga, ali das vako ima svoju individualnost.

Protojerej stavrofor Marko Papić, arhijerejski namesnik pribojski, veroučitelj slaže se da ljudi u Priboju koji pripadaju različitim kulturama, imaju dobru nameru i želju da unapređuju svoje odnose i dodao: „Kroz te odnose treba da izgrađujemo društvo u kome živimo. Verske zajednice tu mogu da daju veliki doprinos. Mi, kao verski predvoditelji lokalne verske zajednice treba da radimo na približavanju i međusobnom upoznavanju jednih sa drugima. Mi u Priboju ne živimo jedni pored drugih, već jedni sa drugima. Iskušenja iz prošlosti nisu uticala na dobrosusedske odnose“.

Direktori dve pribojske srednje škole, kao i profesori, složili su se da je škola mesto gde se međukulturalni odnosi neguju na najvišem nivou i da na časovima i raznim projektima, učenici rado učestvuju u raznim aktivnostima na ovu temu.

Direktorka Zavičajnog muzeja Priboj i koordinatorka Kancelarija za mlade u Priboju, kao predstavnice institucija koje su osnovane od strane jedinice lokalne samouprave, predstavile su na koji način te institucije doprinose multikulturalnosti, naročito među mladima i na koji način promovišu Priboj kao sredinu bogatu kulturom koja pripada srpskom, odnosno bošnjačkom narodu.

Učenici, koji su i učesnici u projektu rekli su da su zadovoljni što učestvuju na projektu koji promoviše različitost i da oni sami mogu da posvedoče ličnim primerom da se trude da svi budu jednaki i zajedno u svemu, kao i da je porodica ključno mesto u kojem deca pre svega uče o toleranciji i razumevanju za sve ljude, ma koje vere bili.